Profese, kterou nikdo nezná, ale každý potřebuje

Málokdo si dokáže navrhnout sám dům a většinou se nespokojíme ani s návrhem technika ze stavební firmy. Ale když jde o web, je to hned jinak… Jenže proč?

Zná to prakticky každá firma, která někdy poptávala dodávku něčeho zcela mimo svůj obor. Ať už to byla nová kopírka, stavba kancelářské budovy nebo třeba webové stránky. „A chcete spíš naši kopírku FU-13 z řady WTF nebo raději JB-007 z řady MI6?“ A jak to máme asi tak vědět, že…?

U těch kopírek to většinou dopadne dobře – dodavatel kopírek s tím už má zkušenosti a vyškolené zástupce, kteří vás sortimentem provedou a vytáhnou si z vás ty správné odpovědi: kolik toho obvykle kopírujete, jak často, jedno- nebo oboustranně, často potřebujete rychle 12 rozřazených kopií nebo naopak jednou za týden okopírovat rozpis směn… A pak vám z třísetpoložkového katalogu vyberou tři nejvhodnější varianty pro vaše potřeby (aby vás nakonec ukecali do té nejdražší).

Jenže u nových kanceláří nebo webu to tak snadné není a ani být nemůže. To už nevybíráte jednu položku ze 300 možností, ale spíš 300 velmi speciálních položek ze tří milionů variant. A jestli jste ve svém zahradnictví, válcovně nebo biochemické laboratoři těžko hledali specialistu na kopírky, tak urbanistu, architekta a interiérového návrháře v jedné osobě budete marně shánět tím spíš. O expertovi na online marketing, UX design, grafiku, přístupnost, ergonomii a webové technologie ani nemluvě.

Můžete vařit úplně z vody a nechat si postavit dům či web úplně náhodně, aniž byste vy nebo dodavatel věděli, proč to vlastně děláte a co od toho očekávate, co se tam má odehrávat, kdo, kde, s kým a jak má komunikovat a potkávat se. Náhodou se můžete trefit do něčeho jakžtakž použitelného, ale většinou to bude na spoustě míst skřípat, vyhodili jste spoustu peněz oknem za něco, co vám moc nevyhovuje, a ještě víc dáte na dodatečné úpravy a předělávky.

Domy vymýšlí architekti, to ví každý

Anebo se tomu můžete vyhnout a využít služeb odborníka. U staveb je to zavedený postup – tím odborníkem je zde fundovaný architekt, který vám dům sice nepostaví, ale zato z vás vytáhne všechny dostupné informace, které ani netušíte, že víte, propojí je se zkušenostmi podobných firem po celém světě, a navrhne vám dům, kde vaše firma bude fungovat hladce, bude nenápadně plnit všechny vaše potřeby a poroste společně s vámi. Dostanete od něj spoustu podkladů: podle konkrétní situace něco mezi obecnou studií a detailní projektovou dokumentací. Každopádně máte zcela jasné zadání, které už můžete zadat realizační firmě podle svého výběru. Ta už nebude nic podstatného vymýšlet a navrhovat, pouze zhmotní jasně definované zadání architekta.

V případě webových stránek je to stejné – jen z nějakého důvodu pořád ještě žalostně málo vyžívané. Tím architektem je zde profese, stále poměrně nová, stále ještě v plenkách a vlastně pořád bez pořádného pojmenování. Já ji tady z nedostaku lepšího názvu zahrnuju jednoduše pod hlavičku UX designéra – ale je nutné si uvědomit, že tím je myšlen design v právě takovém širším pojetí a nesmíme za tím hledat jen pouhé navrhování vzhledu stránek. Takový komplexní UX designér má za cíl překlenout tu mezeru mezi vašimi (ne)znalostmi a (ne)znalostmi dodavatelské firmy, která takový web umí zrealizovat. Zjistí všechny důležité informace o vašem podnikání, o trhu, o vaší cílové skupině, vašich cílech, záměrech, představách i možnostech, potřebách a touhách vašich zákazníků a stovky dalších a přetaví je do nějakého architektonického návrhu a více či méně podrobné specifikace, kterou můžete předložit realizační firmě dle svého výběru, už s velmi jasnou představou o tom, co od nich dostanete.

Když budete mít štěstí a dostatek financí, najdete dodavatelskou firmu, která vám tyto služby dokáže kompletně poskytnout sama. Velké agentury to standardně umí a mají připravené procesy provést klienta od základního výzkumu přes navrhování všech detailů až po konečnou realizaci. Pohříchu to je často dost drahé řešení, podobně jako když si na stavbu najmete velkou developerskou firmu, která vám na klíč dodá vše od architektonického návrhu po zahradní úpravy kolem hotového domu. Co je ovšem důležitější, podobně jako u staveb, ty nejlepší architekty v developerských firmách budete nacházet spíš zřídka.

Nejlepší architekti a designéři pracují samostatně. Chcete-li dostat něco výjimečného a netuctového, svěřte návrh a realizaci dvěma různým subjektům – lepší je, když jsou architekt a realizátor navzájem nezávislí.

Naštěstí takových (UX) designérských studií a samostatných „softwarových architektů“ stále přibývá. V jejich nabídce nenajdete dodávku kompletního webu na klíč, nanejvýš vám mohou doporučit dodavatele, s nimiž třeba mají dobré zkušenosti. Hlavním výstupem jejich práce je zadání. A je určitě potřeba začít onen nenápadný pojem zadání vnímat výrazně komplexněji a s poněkud větším respektem, než který dnes má. Protože se rozhodně nejedná o nějaký vágní soupis požadavků, ale o důkladně podloženou a prověřenou specifikaci, o architektonickou studii nebo dokonce až detailní projekt vašeho budoucího webu, který můžete nechat zrealizovat praktický libovolným dodavatelem.

Cokoli od studie po podrobný projekt

Podobně jako někteří architekti připraví pouze obecné hmotové studie, komunikační kanály a klíčové propoce stavby, a už jim moc nezáleží na tom, jestli si ten dům postavíte bílý, nebo hnědý, cihlový, nebo dřevěný – tak i někteří designéři vám mohou poskytnout pouze rámcové specifikace, které jsou podle nich důležité a určující, a méně podstatné parametry, které nijak podstatně neovlivní základní fungování webu, už nechají na vás nebo realizační firmě. Součástí specifikace webu tak třeba ani nemusí být barevné schéma, nebo konkrétní grafický styl, a přesto bude web jasně definovaný a bude mít zafixované ty funkce a parametry, které budou pro jeho funkčnost skutečně důležité. V jiném případě zase můžete dostat návrh detailní, včetně všech nejpodrobnějších grafických prvků, pravidel textace nebo striktních požadavků na technologická řešení. Je jen na vás, který „architektonický” přístup si zvolíte, žádný z nich není lepší nebo horší.

Tak nebo tak je určitě dobré si zvyknout na to, že stejně jako si sami dobrý dům nenavrhnete a dům z katalogu nemusí být pro vaše potřeby úplně ideální, tak i dobré a úspěšné weby nevzniknou samy od sebe. A pokud chcete mít web dobrý a skutečně funkční a profitabilní, je užitečné obrátit se v prvé řadě na profesionály, kteří vám jej pomůžou navrhnout a přetvořit naše požadavky na něj do jasného a co nejpřesnějšího zadání.

Tomu, co všechno takový designér při jeho přípravě řeší a co všechno dobré a kompletní zadání pro realizaci webu musí vyřešit, ostatně věnujeme celou sekci tohoto blogu.